Bliver arbejdsmiljøarbejdet en byrde - så ansæt en arbejdsmiljøleder...
Før tiltrædelse som arbejdsmiljøleder udføres et statuseftersyn og et afklaringsmøde med ledelsen, der har til hensigt at finde et fælles nulpunkt, samt at fastlægge virksomhedens ambitioner indenfor arbejdsmiljø. Herefter tiltræder arbejdsmiljølederen i virksomhedens arbejdsmiljøudvalg som arbejdsmiljørådgiver. Virksomhedens ledelse, eller en af ledelsen udpeget person, forudsættes at være formand for sikkerhedsudvalget.
Det er arbejdsmiljølederens opgave, at sikre at virksomhedens arbejdsmiljø opnår det niveau, der er defineret af ledelsen. Arbejdets indhold er bl.a.:
Holdningsbearbejdningskurser (afhængig af resultatet af statuseftersynet):
- Ledelsens og de ansattes ansvar, roller og pligter – ca. 2 timer
- Arbejdspladsvurdering
Afholde sikkerhedsmøder – ordinære samt eventuelle ekstraordinære.
Medvirke under udarbejdelse og ajourføring af virksomhedens arbejdspladsvurdering
- Informations- og opstartsmøde (eventuelt)
- Kortlægning – løbende ajourføring samt fuldstændig kortlægning
- Vurdering
- Prioritering
- Opfølgning - løbende
Gennemførelse og opfølgning på lovpligtig arbejdsmiljødrøftelse
Sikkerhedsrundering med arbejdsmiljørepræsentant
Akuthjælp efter alvorlige arbejdsulykker
Akuthjælp efter forbud eller strakspåbud fra Arbejdstilsynet
Hjælp til udarbejdelse af arbejdsmiljøpolitik
Hotline (forbeholdt virksomhedsledelsen)
Arbejdsmiljølederen vil med jævne mellemrum besøge virksomheden / byggepladserne, hvor der drøftes arbejdsmiljø med medarbejderne. Arbejdsmiljølederen holder virksomheden orienteret om relevante ændringer i arbejdsmiljøloven samt nye standarder og vejledninger.